Jak začít s výzkumem
Když se mě někdo ptá, kolik stojí výzkum, obvykle říkám, že nejdražší výzkum je žádný výzkum. Dokud totiž nemluvíte s uživateli (zákazníky), rozhodujete se na základě vlastních domněnek a interpretace. Ano, i vy, kdo koukáte do dat. 📈
Co se v článku dozvíte?
- jaký výzkum je nejdražší
- co dělat, když na výzkum nemáte peníze
- začátečník
- 3 minuty
- jak začít s výzkumem
Nechápejte mě špatně, data jsou skvělá, ale je to jen polovina informace, říkají nám CO (např. zákazník odchází z detailu produktu). Výzkum jde ještě o krok, dva zpátky a ptá se třeba na:
💡PROČ (odchází zákazníci bez nákupu)
💡KDE JINDE (seženou obdobnou službu s lepší uživatelskou zkušeností)
💡JAK MOC (je zážitkem s naší službou frustrujeme)
💡CO (můžeme dělat, aby chtěli využít naši službu)
💡JAK JINAK (to můžeme udělat, aby chtěli nakoupit u nás a ne u konkurence)
Dokud nemluvíte se skutečnými uživateli (ne, ChatGPT se zatím ještě pořád nepočítá), každá úprava, kterou na webu uděláte, je jen vaše interpretace dat. A přiznejte si, jak často nevidíte do hlavy ani svým nejbližším? Jak často si mylně vyložíte jejich náladu nebo výraz tváře? Mylné interpretace výrazů vašich nejbližších vás můžou stát dobrou náladu nebo domácí hádku (been there, done that 🤓 ). Mylná interpretace motivů vašich uživatelů vás může stát miliony. 💰
Jenže vy teď nemáte na výzkum peníze. Je to tak? Tomu rozumím. Tak to zkuste sami. V malém. Něco málo si o výzkumu přečtěte (na internetu už je kvalitního contentu o výzkumu mraky), oslovte pár uživatelů, domluvte si 6 rozhovorů a směle do toho. Necítíte se na to, ale chcete se to naučit? Najděte si mentora, kterému věříte a který vám pomůže se prokousat prvním výzkumem (a další už třeba zvládnete úplně sami).
A pak vám můžu gratulovat, protože už se dál nebudete rozhodovat poloslepě. 🌈 🦄